tirsdag, oktober 17, 2006

Min far


Min far: Finn Dalum Larsen er født den 13.april 1950. For dem der ikke kan regne: 56 år. Han er en mand med mange kvaliteter bl.a. en storartet fantasi. Det betød mange hjemmelavede godnatfortællinger, om folk der boede inde i træerne og utallige andre spændende detaljer, jeg slet ikke kan huske længere. Men spørg min forfatter-søster, hun har nok indsat mere af den slags i hendes hukommelse. Hans store fantasi er kombineret med et indre legebarn, og derfor kan jeg tydeligt huske de fleste af Amagers legepladser, kæmpe tårne af klodser, sandkasseleg med golfkugler, mange timer tegning osv. Desuden har computerspil, siden de kom på banen, altid fyldt meget i perioder af min fars liv og derfor også vores. Min far og jeg har begge en forkærlighed for et spil, der hedder Myst. Det er et spil med smukke mystiske verdener, med en historie der skal løses ved utallige mind games, koder og diverse. Det kan tage mange timer at løse et enkelt puzzle i historien, så det kræver en vis portion stædighed( og tålmodighed). Uden at prale alt for meget, vil jeg sige, at mellem min far og jeg, har min far klart været mest tilbøjelig til at finde løsninger på nettet! Tilfredsstillelsen ved at løse én af opgaverne er virkelig høj. Jeg har i hvert fald følt mig temmelig genial flere gange. Spillets sværhedsgrad er dog lidt urimelig, for man bliver nødt til at snyde for at gennemføre. Jeg ved godt, at det lyder som en dårlig undskyldning, men prøv du bare selv! Ellers er min far en mand der følger med teknikken. Han er kendt på den skole han arbejder (ja, han er folkeskolelærer), for at gå med Ipod (mp3afspiller) og han bliver mobbet, fordi hans mobil flere gange har ringet til lærermøderne. Han er dog en effektiv lærer og har i løbet af få år på en ny skole opnået store ansvarsområder. Siden han blev skilt fra min mor har han genoptaget gamle interesser. Så han går til standarddans og karate udover den fitness han dyrker. Behøver jeg at sige, at han har tabt sig meget og efterhånden ser helt godt ud:-) Det var selvfølgelig sørgeligt, at han blev skilt fra min mor, men de har begge lært meget. Min far har indset nogle vigtige ting som gør, at jeg kan snakke med ham i dybder, jeg før ikke troede muligt. Af sjove ting kan der nævnes, at min far er glad for at gå med kasket også til habit, og han spiser hjemmelavede burgere til alle måltider( i hvert fald igennem de sidste mange måneder). Der er ikke så meget hår tilbage på hovedet, men til gengæld mere fyld mellem ørene. Sidst men ikke mindst er min far en stor romantiker. Dette kommer fx til udtryk i hans digteskriveri og hans galante væsen, når vi er i byen sammen. Han insisterer på at betale og behandler én som en dame. Det er min far.

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Der var en dejlig salgstale, jeg håber nogle søde damer kigger med.
Tak Maria

Joakim Lemmé sagde ...

Dalum-Larsen er fantastisk! Den bedste lærer jeg nogensinde har haft. Dalum kan det hele. Han rummer hele paletten - humor, intelligens, coolneess også rummer han samtidig en masse dejlige meninger, hvor man næppe er uenig.


Hils din far fra fanklubben mange gange!


Med håbet om at møde Finn Dalum-Larsen igen en dag!

Anonym sagde ...

Virkelig ked af at høre Finn Dalum-Larsen er gået bort, han var min engelsk lærer i 4 år, og en helt fantastisk en af slagsen, han var benhård men super RIP Finn

Mvh Heidi