mandag, oktober 23, 2006

Patogenernes indmarch


Sygdomsfrekvensen er steget væsenligt her i husholdningen i løbet af den sidst måned. Det er tydeligt, at vejrets forandring har stor indflydelse. Da jeg begyndte på medicinstudiet, for hvad der føles mange år siden, blev jeg lidt mere bacille-angst og vaskede hænder langt oftere end før. Jeg holdt øje med andres hænder, hvis de var forkølede, og krympede mig, når folk omkring mig hostede i bussen. Men min bevidsthed reducerede også mine sygedage. Der var ikke længere så mange forkølelser og influenzatilfælde. Nu er det så, at jeg har fået to dejlige skabninger ind i mit liv, og dem kan jeg jo ikke nægte at røre ved, bare fordi de er syge. Tværtimod sidder jeg mere med dem, og omslutter dem med kys og kram, så de føler tryghed og varme. Derfor er det nærmest en spiral uden ende hele vinterhalvåret. Det nyeste er, at vi har fået endnu en lille person i vores familie, der kan smittes. Vores lille Clara. Så når Philip endelig er sygdomsfri, skal hun nok begynde. Lige nu er hun blevet smittet med forkølelse. Philips næse er det rene snot, og han vil jo gerne kysse og omfavne hende, så det er svært at undgå. Men nu må jeg lige holde op med at tage sorgerne på forskud. Det er jo ikke sikkert, at Philip bliver lige så ofte syg som sidste år. Og nu bliver det jo snart jul:-)

1.( Undskyld til alle der hader tidlig julestart)

2.( Billedet: influenzavirus)
3.( Definition på et patogen: Enhver organisme med potentiale til at forårsage sygdom)
4.( Vidste du? At hvis dit barn har grønt snot, så kan du være glad. For det viser, at deres immunsystem virker! Det er nogle bestemte celler ved navn neutrofile granulocytter, der især nedkæmper bakterier men også vira, der udstødes som pus.)

2 kommentarer:

Rachel Röst sagde ...

Jeg skal være glad for grønt snot?
....

?????


....

Jeg ville ikke have klaret første uge på medicinstudiet. Så er det sagt.
Jeg. Er. Sart.

(Din betablog ser lækker ud).

MARIA sagde ...

Det er nu ellers fedt på Panum. Du skulle prøve det!
Tak, tak, jeg er vild med det. Det kan klart anbefales. Har dog problemer med tidligere posts.