onsdag, november 08, 2006

Armen vredet i vaskemaskinen


Jeg så den udsendelse der hedder "Trauma" på Discovery Channel. Det foregår på en skadestue et sted i USA eller Canada. En pige på 8-9 år var kommet ind. Hun havde fået sin ene arm vredet i vaskemaskinen. Spørg mig ikke hvordan. Jeg kan ikke se det for mig på de danske vaskemaskiner. Men i hvert fald var det ret alvorligt og hun kunne risikere at miste sin arm. Lægerne forklarede moren, at de ville bive nødt til at skære armen op. Altså lægge et snit hele vejen op ad underarmen. Dette indgreb var kritisk og strengt nødvendigt. For muskelvævet var begyndt at hæve kraftigt og blokere for al blodforsyningen. Snittet ville fjerne det kæmpe tryk, der kommer af sådan en vævsskade. Men det der chokerede mig mest, var ikke det der var sket med pigen, men morens reaktion. Hun stod og var i tvivl. Lægerne ventede på en underskrift fra hende for at kunne operere. De skulle presse hende mere og mere for tilsidst at nævne, at hvis hun ikke besluttede sig nu, ville de melde hende til de sociale myndigheder for misrøgt. I lang tid stod hun og græd. Sagde at det var meget svært, da det jo var hendes datter osv. Endelig skrev hun under! Jeg forstår ikke tvivlen! Man må da have en kæmpe mistro til læger, hvis man skal være i tvivl i den situation!!!

4 kommentarer:

Lea L. sagde ...

Ja det er langt ude..
Deres vaskemaskiner derovre åbnes ovenpå og man kan godt åbne dem når de kører. La´ngt ude ikk..

MARIA sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
MARIA sagde ...

De går åbenbart ikke så meget op i sikkerhed.

Anonym sagde ...

Jeg så godt den udsendelse...
Jeg var mildest talt chokeret...
Alene at lægen via "tvang" kunne få overbevist Moderen om operationen var det bedste..
Hvorfor skulle han true med de socialemyndigheder, før Moderen gav sig? Det viser bare hvor fucked up nogle forældre er...
Godt at lægen var så standhaftig!!!
Mange knus herfra ;0)