fredag, september 15, 2006

Min forfatter-søster



Her er den berømte Rachel Röst. Født den 21. september 1976
(som nogle måske har bemærket,er der et utroligt sammenfald af fødselsdage i september i vores familie...og nogle ville måske sige et uheldigt sammenfald af jomfruer..perfektionistiske). Hun er min storesøster, og det er jeg selvfølgelig stolt af. Hun er rødhåret, hvilket dog ikke er naturligt, men det passer godt til hendes stærke personlighed. Hun er for mig en fin blanding af temperament med bid i, men også en stærk omsorg og betænksomhed. Fantasien sætter ingen grænser for hende og idéer er der nok af. Jeg kender ikke andre, der brænder i samme grad for litteratur som hende. Vi talte om biblioteksbøger den anden dag, og hun indrømmede, at hun på et tidspunkt havde 200 udlån liggende hjemme (nogle af dem var til Silas, hendes 10årige dreng). Det er kun beundringsværdigt. Jeg kunne godt tænke mig at udskifte "Hvem vil være millionær" med en bog eller to. Indtil videre har Clara holdt mig fra det, men mindsandten om hun ikke er begyndt at sove om aftenen nu, så det kan være, jeg skulle begynde at læse lidt. Snart bliver min eneste læsning stud.med. relateret igen. Nå, men tilbage til Rachel. I nogle år inden jeg mødte kristian var hun den vigtigste person i mit liv. Vi boede sammen, så jeg havde også et nært forhold til Silas. Det var nok vores peakperiode. Ikke fordi vores forhold ikke kan gå op igen, men tiden er ikke rigtigt til så meget kontakt, som jeg gerne ville. Da vi boede sammen arbejdede jeg på plejehjem og faldt tit i søvn foran fjernsynet tidligt på aftenen, fordi jeg stod op kl.6. Dette udnyttede hun til at more sig kraftigt. Hun gik helt tæt på mig og råbte bøh eller noget lign. og jeg blev virkelig forskrækket hver gang. Jeg kunne godt se det morsomme i det (da jeg selv har en grum humor)men det var ikke altid lige behageligt at blive revet ud af søvnen. Vi lavede en del sjove ting sammen dengang, men jeg kan ikke huske så meget lige nu. En af de ting vi yndede at gøre var at tage i Ilva. Af en eller anden grund var det "Stedet". Vi skulle altid have én ting med os hjem og det blev altid fra interiørafd. for det var det eneste, vi havde råd til. Så vi endte op med en masse småting fra forskellige stilarter, da vi ikke havde råd til at købe hele serien. Men det var der, vi gik og drømte om vores fremtidige liv. Lidt komisk at tænke tilbage på.
Jeg tror på, at Rachel vil få stor succes. Hun har allerede fået udgivet børnebogen "Da musene flyttede samme vej som guldet" ved Apostrof og skulle have haft to mere udgivet, hvis ikke illustratoren havde bakket ud midt i det hele. I øjeblikket arbejder hun på en roman. Jeg glæder mig til at læse den, når den er færdig.
Tak søs for den du er
.
Hvis du vil lære hende nærmere at kende, kan du se hendes blog, der hedder "polykrates".

1 kommentar:

Rachel Röst sagde ...

Ja, okay, så sidder man da lige foran sin skærm og bliver skiftevis rørt og flov.
Du er en skøn søster. Jeg siger det for sjældent.